A Genf – Lausanne – Montreux – Interlaken – Luzern – Zürich útvonalat – valamint két, az úthoz kapcsolódó különleges kirándulást bemutató sorozatunk a végéhez ért. Mielőtt azonban felszállnánk Zürich főpályaudvarán valamelyik budapesti vonatra, érdemes egy kicsit Svájc legnagyobb városában is körülnézni, hiszen az itteni tömegközlekedés is elég figyelemre méltó tud lenni. Ezt a rövidke nézelődést azonban nemcsak az eddigi utazásunk lezárásának szánjuk, hanem egy újabb sorozat beharangozásához is a város igencsak sokszínű közlekedéséről.
A mindennapok varázsa, sok heggyel megfűszerezve
Kobra vagy inkább vízisikló?
Kezdjük az alapoknál, ami természetesen itt sem lehet más, mint a villamos. A mai járműpark egyik felét a ’80-as évek csuklós kocsijai jelentik, részben alacsonypadlós középrésszel kiegészítve – illetve azok vezetőállás nélküli (de motorizált) négytengelyes testvéreik. A másik fél az itteni, részben olasz gyártásű alacsonypadlós típus, mely Cobra néven fut, a hosszú ideig tartó gyerekbetegségek után most már végre problémamentesen. Emellett a városban két klub is tesz róla, hogy az igencsak szép vidékeket behálózó vonalakon jobban odaillő járműveket is lehessen fotózni: az egyik minden nyáron és ősszel szervez állatkerti illetve vásári ráhordó járatokat a közlekedési vállalat nosztalgiaszerelvényeivel, míg a másik a villamosmúzeumhoz szállítja a belvárosból a látogatókat a szezon utolsó hétvégéin saját járműparkjával.
Az egykori Limmattal-Strassenbahn járműve, a városi kék-fehértől eltérő színben, stilszerűen a Limmat partján... háttérben a Frauenkirche tornya
Svájci elefánt, agyarak helyett "aganccsal" és a másik óvárosi templom tornyával
Lehet még szót ejteni a fondü-villamosról meg a szelektív hulladékokat összegyűjtő járatról is, de ezekkel nem merül ki a VBZ pályáján fellelhető járművek listája. Ez főleg a Forchbahn miatt van, amely a Wiener Lokalbahn-hoz hasonlóan a belvárosból kiindulva villamosként kezdi munkáját, majd valódi HÉV-vonallá válik. Az igazi különlegesség viszont eredetileg az siklóként működő, de most már fogassá átalakított Dolderbahn, a Polybahn nevezetű hagyományos sikló, illetve ennek teljesen automatizált rokona, amely a Rigiblick nevezetű dombra vezető fel, és szimmetrikus közbenső megállóinak köszönhetően akár liftnek is tekinthetjük.
A Forchbahn szerelvénye nem Stuttgart mellé tart... itt is van egy Esslingen
Egy újabb vasút, ahol a ferde az egyenes...
...és a Rigiblick-sikló a kitérőben lévő állomásával
Hogy a kifejezetten városi közlekedésről teljes képet kapjunk, még ejthetünk pár szót a – duplacsuklós kocsikat is közlekedtető – trolibuszüzemről, sokkal érdekesebbek viszont az elővárosi vonalak. A "hagyományos" S-Bahn mellé még egy olyan magánvasút is csatlakozik, amely kétféle villamos üzemmóddal, de ugyanazon a vonalon járatja a vonatait.
A feltűnő különbségek ellenére a két képen szereplő járműveknek van közös metszete...
Ez tehát mind Zürich kötöttpályás közlekedése - hamarosan pedig még több információ és kép segítségével kaphatunk mélyebb betekintést ezen különlegességekbe.