Hova megy ez a vonat?

Golden Pass – Epilógus (és egyben valami új kezdete): Zürich

2013. március 08. Szerző: Ellátott utas

A GenfLausanneMontreuxInterlakenLuzern – Zürich útvonalat – valamint két, az úthoz kapcsolódó különleges kirándulást bemutató sorozatunk a végéhez ért. Mielőtt azonban felszállnánk Zürich főpályaudvarán valamelyik budapesti vonatra, érdemes egy kicsit Svájc legnagyobb városában is körülnézni, hiszen az itteni tömegközlekedés is elég figyelemre méltó tud lenni. Ezt a rövidke nézelődést azonban nemcsak az eddigi utazásunk lezárásának szánjuk, hanem egy újabb sorozat beharangozásához is a város igencsak sokszínű közlekedéséről.

be4-8 033.jpg

A mindennapok varázsa, sok heggyel megfűszerezve

megálló 607.jpg

Kobra vagy inkább vízisikló?

Kezdjük az alapoknál, ami természetesen itt sem lehet más, mint a villamos. A mai járműpark egyik felét a ’80-as évek csuklós kocsijai jelentik, részben alacsonypadlós középrésszel kiegészítve – illetve azok vezetőállás nélküli (de motorizált) négytengelyes testvéreik. A másik fél az itteni, részben olasz gyártásű alacsonypadlós típus, mely Cobra néven fut, a hosszú ideig tartó gyerekbetegségek után most már végre problémamentesen.  Emellett a városban két klub is tesz róla, hogy az igencsak szép vidékeket behálózó vonalakon jobban odaillő járműveket is lehessen fotózni: az egyik minden nyáron és ősszel szervez állatkerti illetve vásári ráhordó járatokat a közlekedési vállalat nosztalgiaszerelvényeivel, míg a másik a villamosmúzeumhoz szállítja a belvárosból a látogatókat a szezon utolsó hétvégéin saját járműparkjával.

noszt 2 065.jpg

Az egykori Limmattal-Strassenbahn járműve, a városi kék-fehértől eltérő színben, stilszerűen a Limmat partján... háttérben a Frauenkirche tornya

Ce1350_Limmatquai.JPG

Svájci elefánt, agyarak helyett "aganccsal" és a másik óvárosi templom tornyával

Lehet még szót ejteni a fondü-villamosról meg a szelektív hulladékokat összegyűjtő járatról is, de ezekkel nem merül ki a VBZ pályáján fellelhető járművek listája. Ez főleg a Forchbahn miatt van, amely a Wiener Lokalbahn-hoz hasonlóan a belvárosból kiindulva villamosként kezdi munkáját, majd valódi HÉV-vonallá válik. Az igazi különlegesség viszont eredetileg az siklóként működő, de most már fogassá átalakított Dolderbahn, a Polybahn nevezetű hagyományos sikló, illetve ennek teljesen automatizált rokona, amely a Rigiblick nevezetű dombra vezető fel, és szimmetrikus közbenső megállóinak köszönhetően akár liftnek is tekinthetjük.

forchbahn 291.jpgA Forchbahn szerelvénye nem Stuttgart mellé tart... itt is van egy Esslingen

100_3931.JPGEgy újabb vasút, ahol a ferde az egyenes...

100_3937.JPG

...és a Rigiblick-sikló a kitérőben lévő állomásával

Hogy a kifejezetten városi közlekedésről teljes képet kapjunk, még ejthetünk pár szót a – duplacsuklós kocsikat is közlekedtető – trolibuszüzemről, sokkal érdekesebbek viszont az elővárosi vonalak. A "hagyományos" S-Bahn mellé még egy olyan magánvasút is csatlakozik, amely kétféle villamos üzemmóddal, de ugyanazon a vonalon járatja a vonatait.

100_3845.JPG

uetliberg 545.jpg

A feltűnő különbségek ellenére a két képen szereplő járműveknek van közös metszete...

Ez tehát mind Zürich kötöttpályás közlekedése - hamarosan pedig még több információ és kép segítségével kaphatunk mélyebb betekintést ezen különlegességekbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr755121560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása