Hova megy ez a vonat?

Szalagátvágás: a kettes metró megnyitásának hatása a felszíni hálózatra - pesti oldal

2014. március 20. Szerző: Thomas a laprugós

Felszállt a fehér füst, a BKK a napokban közzétette a 4-es metró átadása utáni felszíni hálózat véglegesített változatát. Amíg ők ezen dolgoztak, mi rábukkantunk néhány archív BKV-s dokumentumra, melyek arról szólnak, hogyan alakul át a felszíni közlekedés a kettes metró…

Tovább

Térségi buszok - Gerecse

Blogunk a napokban ünnepli második születésnapját. Bemutatkozásunkban már a kezdetekkor jeleztük, hogy időnként autóbusz-közlekedéssel is foglalkozni fogunk– szó szerint ezt írtuk: „...a mélyére ásunk az ottani, jóval kiismerhetetlenebb menetrendi rendszernek (hátha…

Tovább

Menetrendváltás '13 - 4.rész: még néhány vasúti változás, no meg a buszok

Az idei menetrendváltás hozott néhány jelentősebb változást a Székesfehérvár-Szombathely, illetve a Budapest-Székesfehérvár vonal életében is, de rápillantottunk a nemzetközi változásokra is. Belföldi viszonylatban, maradt még néhány további változás, melyekről a…

Tovább

Volánbook 2.

Mai írásunkban újfent a Hivatalos Volán Autóbusz Menetrendek köteteiről lesz szó. A múlt héten megkezdett vizsgálatot a menetrendi mezőkkel folytatjuk. Betéréssel közlekedünk Kitérünk azonban a megállóhelyi utastájékoztatásra is, mivel az ott megtalálható adatok formátuma…

Tovább

Volánbook 1.

A vasúti menetrendkönyvek küllemével és tartalmával foglalkozó részletes cikksorozatunk nem lenne teljes, ha megfeledkeznénk a Volán autóbuszok közlekedési rendjét tartalmazó kötetek bemutatásától, ezek felépítésükben ugyanis igen hasonlóak a vasútnál megszokotthoz. Az…

Tovább

Megszűnő átszállási kapcsolatok Vácott - mekkora áldozattal járhat egy vágányzár?

Legutóbbi cikkünkben éppen a Vác és Balassagyarmat közötti, 75-ös számot viselő vasútvonal egykori elágazásáról, megszűnt határátkelőhelyéről írtunk. A napokban érvénybe lépő vágányzári menetrendek sajnálatos aktualitását adták azonban annak, hogy a vonallal ismét…

Tovább

Északi party - erősségek, gyengeségek a 2013. évi nyári menetrendben

A Balaton északi partjának nyári menetrendjéről júniusban kétrészes írásunk jelent meg, némi múltidézéssel, statisztikázással, és óvatos jóslatokkal az idei változat működését illetően. A nyári menetrendi időszak az elmúlt hétvégén lezárult: megpróbálkozunk…

Tovább

Merre jár ez a busz?

Az előző héten műholdas vonatkövető alkalmazásokról írtunk. Bemutattuk a MÁV-Start, és több külhoni vasúttársaság ilyen célú szolgáltatását. A cikk összeállítása során kíváncsiak lettünk, milyen próbálkozások vannak e téren a hazai autóbuszos szolgáltatók frontján: erről szól a most következő írás. 

Tovább

Az északi part és a menetrend, 2. rész

Folytatjuk megkezdett cikkünket a Balaton északi partjának vasúti menetrendjéről. Az előzőekben szót ejtettünk a menetidőkről, eljutási lehetőségek számáról, egészen az 1980-as évekig visszatekintve. Következzen most két további tényező: Az eljutási…

Tovább

Az északi part és a menetrend, 1. rész

Már csak kettőt kell aludni, és dübörög a nyári menetrend (no meg éppen ezért a dízelek is a Déli pályaudvaron) a Balatonnál. Ennek apropóján született a most következő kétrészes cikk, mely az északi parti (29-es számú) vonal menetrendjét veszi górcső alá, több mint…

Tovább

Baszkia 3. - bika, bor, gyorsvasút

Baszkföldi utazásunk során már bejártuk Vitoriát és San Sebastiant, és körülnéztünk Bilbaoban is. Látnivalókból azonban így is maradt még néhány: utolsó két célpontunk Pamplona, valamint Logroño volt. Erre a pénteki napra éppen ideális, rövid írás következik, érdemes…

Tovább

Baszkia 2. - Bilbao

Az első fejezetben felfedezőútra indultunk Baszkföldön, busszal és vonattal. A nézelődést most folytatjuk: egy autópályás járattal Bilbao felé vesszük az irányt. Scania Irizar típusú kocsi a La Union társaság üzemeltetésében. A sok évtizedes múltra visszatekintő cég…

Tovább

Baszkia 1. - Kirándulások busszal és vonattal, az Ibériai-félsziget rejtélyes múltú népének hazájában

Az elmúlt napok márciushoz képest szokatlanul hűvös időjárása öt évvel ezelőtti emlékeket idézett fel bennem. 2008 márciusában is volt egy ilyen hidegebb periódus, mely egész Európán végigsöpört: engem éppen Baszkföldön, Spanyolország egyik északi tartományában ért.…

Tovább

Lehúzott szedők - búcsú a ZIU-9 trolibuszoktól

A jó öreg Ikarus 266-osok csak idősebb koromban váltak kedvenceimmé, azonban nem ez volt az első laprugós jármű, melyhez erősebb kötődésem alakult ki. A tágabb családomban például több Polski Fiat 126-os is előfordult, melyek „farmotor-laprugó” konfigurációjához számos…

Tovább

Menetrendi értesítő - válogatás a helyközi buszközlekedés aktuális változásaiból

Immáron több, mint egy hete túlestünk az évente esedékes országos menetrendváltozáson. A múlttal, a friss élményekkel, és a nemzetközi útvonalakkal kapcsolatos bejegyzésünket még eggyel egészítjük most ki (ígérjük, jövő ilyenkorig aztán hanyagoljuk a menetrendváltozás…

Tovább

Busz-jet, InterFalu és más feláras termékek - Az autóbuszos „pótjegyekről”, 2. rész

A múlt héten ott maradt abba a távolsági autóbuszos pótjegyekkel kapcsolatos írásunk, hogy megígértük: a folytatásában megnézzük, mi szólhat a rendszer kiterjesztése mellett bizonyos útvonalakra, illetve megpróbáljuk a várható problémákat is feltárni. Ha olyan szemmel…

Tovább

Busz-jet, InterFalu és más feláras termékek - Az autóbuszos „pótjegyekről”, 1. rész

Az idei év nyarán váratlanul hirdették ki azt a minisztériumi döntést, hogy az „emelt szintű országos személyszállítási szolgáltatást nyújtó”, valamint „vasúttal párhuzamosnak tekinthető” távolsági autóbuszjáratokon kiegészítő jegy váltása válik kötelezővé.…

Tovább

Határeset: Szlovákia - második fejezet

Múlt heti cikkünk folytatása következik, a Magyarország és Szlovákia közötti határátkelési lehetőségek közül ezúttal a Párkánytól keletre fekvőek kerülnek terítékre. Elhagyjuk a Duna széles folyamát, mely "elválaszt és összeköt", a keskenyebb Ipoly mellett folytatjuk…

Tovább

Határeset: Szlovákia - első fejezet

Nyár elején blogunk már „átlépte a határokat”, amikor hazánk és Szlovénia, valamint Ausztria közötti tömegközlekedési kapcsolatokat kísérelte meg kielemezni. Ezúttal az osztrák határszakasznál közel kétszer hosszabb szlovákon próbálunk meg vonattal, busszal átjutni, egy…

Tovább

Gondolatok a Föld napja alkalmából

Rendhagyó bejegyzéssel, ezúttal vasárnap jelentkezik blogunk. Április 22-e van, mely napot a Föld Napjaként tartjuk számon. A szűkszavú leírás szerint a kezdeményezést, melyhez Magyarország az 1990-es évben csatlakozott először, 1970-ben hívták életre amerikai egyetemisták.…

Tovább

Nosztalgiaút tanulságokkal: hogyan pótolják a bezárt mátrai vasútvonalat?

2012. április 14-én „fotósvonat” közlekedett a rendszeres személyforgalmat már több mint öt éve nélkülöző, 84-es számú vasútvonal Kisterenye és Recsk-Parádfürdő állomások közötti szakaszán. Mitől is volt „fotósvonat”? Azért, mert a…

Tovább

A vasúti és autóbusz menetrendek hangolási problémái - első fejezet

  Kecskemét autóbusz-állomás, 22:25. „Hosszú tömött sorokban” érkeznek a járművezetők a forgalmi iroda felől, készülődnek a fél tizenegyes utolsó kirajzásra. Kecskemétről munkanapokon ekkor indulnak az utolsó helyközi járatok a környék településeire. A…

Tovább

Merre van az autóbusz állomás? - második fejezet

A vasút és autóbusz közötti átszállásokat eddig két bejegyzés (itt és itt) tárgyalta, most következik a harmadik, melyben szétnézünk az országban, keresve az autóbusz-állomásokat, és hosszabb-rövidebb sétákat teszünk onnan a vasútállomásokig, ahol megnézzük hogy a…

Tovább

Merre van az autóbusz állomás? - első fejezet

A vasút és autóbusz közötti átszállások nehézségéről szóló bevezető bejegyzésben három alapproblémát jelöltem meg: a közös megállóhelyek hiányát, a menetrendek összehangolatlanságát, valamint a komfortra ható szubjektív tényezők (például biztonság,…

Tovább

Átszállás, átszállás

Köszöntelek, kedves Olvasó! A blog ugyan alapvetően vasutas tematikájú, azonban tudatában annak, hogy hazánkban a helyközi autóbusz-közlekedés nem kevésbé fontos szerepet tölt be mint a vasúti közlekedés, figyelmünket rá kell irányítsuk ennek az ágazatnak a történéseire,…

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil